צאט

טיפול שורש - טיפולי שיניים - שיניים תותבות

השן מורכבת משני חלקים עיקריים:

• כותרת השן – החלק שנמצא בחלל הפה מעל לחניכיים. כותרת השן עשויה משתי שכבות: הפנימית יותר שנקראת דנטין והחיצונית הקשה יותר שעליה מתבצעת הלעיסה, שנקראת אמייל. בתוך כותרת השן ישנו חלל שנקרא לשכת המוך,שם נמצא מוך השן.
  • שורשי השן – החלק שמעוגן בתוך הלסת ולמעשה מחזיק את השן. בתוך שורשי השן ישנן תעלות אשר בתוכן עוברים כלי דם ועצבים המגיעים עד לשכת המוך ויוצרים את מוך השן. מוך השן מהווה את המקור לתחושות המגיעות מהשן כגון הרגישות לקור ותגובת הכאב לעששת כאזהרה לגוף מפני חדירת החיידקים.

פגיעה עששית או אחרת, שעברה את שכבת האמייל ושכבת הדנטין של השן והגיעה למוך השן, גורמת להתפתחות זיהום ודלקת המלווים בכאבים עזים. הזיהום יכול להגיע בקלות לרקמת העצם שבה קבועה השן ומשם אף להתפשט לאזורים אחרים בגוף, בעיקר באזור הפנים.
בעבר הטיפול היחיד היה עקירת השן הנגועה.
כיום במקרה כזה אנו מבצעים טיפול שורש אשר מטרתו לסלק את הרקמה,הזיהום והדלקת מתוך שורשי השן.
לעיתים, יש צורך בטיפול שורש מניעתי לפני שיקום שיניים אסתטי או אחר בכדי למנוע מצב של כאבים עזים ו/או זיהום של חלל מוך השן.

השלבים העיקריים בטיפול השורש הם:

• פתיחת השן וסילוק העששת.
  • סילוק רקמת מוך השן, ניקוי וחיטוי תעלות השורש.
  • מילוי תעלות השורש בחומר מיוחד וסתימתן למניעת זיהום עתידי.

טיפולי שיניים וגם טיפול שורש נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית, אך לעתים ניתן לבצעו ללא אלחוש מקומי, כאשר השן איבדה את החיות שלה.
שן שעברה טיפול שורש, היא ברוב המקרים חלשה יותר עקב אובדן חומר השן שנגרם ע"י העששת או החבלה שעברה ולכן היא בסכנת יתר לשבר.
על מנת למנוע את שבירת השן וכתוצאה מכך את עקירתה, ישנה חשיבות מיוחדת לשיקום השן לאחר טיפול השורש.
שיקום השן נעשה ברוב המקרים ע"י מבנה וכתר.

המבנה מורכב: מיתד ,המוכנס לאחד משורשי השן ומתווך,שהוא חומר מילוי המשלים את כותרת השן ההרוסה. במידה וכותרת השן שלמה יחסית, ניתן להסתפק רק במבנה, אולם במרבית המקרים יש צורך להרכיב על המבנה גם כתר, אשר מוסיף חוזק לקירות השן ומגן עליה מפני שבירה והתפתחות עששת. טיפול השורש מתבצע בדרך כלל בפגישה אחת אולם ישנם מקרים שבהם יש צורך במספר פגישות ואף בשימוש במיקרוסקופ מיוחד על מנת לאתר את כל תעלות השן. הדבר תלוי במצב השן והאנטומיה של שורשיה.

לעתים יש לבצע חידוש טיפול שורש לאחר שטיפול שורש שבוצע בעבר הזדהם או שלא צלח מסיבות שונות.
במקרים אלו יסולק טיפול השורש הישן ויבוצע מחדש ע"י הרופא.
מומחה לטיפולי שורש הוא רופא שיניים שעבר התמחות מיוחדת בטיפולי שורש שאורכה 3-5 שנים ובסופה בחינת התמחות וקבלת רישיון מומחה מטעם ממשרד הבריאות.
למומחה לטיפולי שורש יש בדרך-כלל סבירות לאחוזי הצלחה גבוהים יותר ויכולת גבוהה יותר להתמודד עם טיפולי שורש מורכבים, שיניים תותבות, חידושי טיפולי שורש וכירורגיה פריאפיקלית ( אפיסקטומי) בשל מיומנויות מיוחדות שרכש והניסיון הרב שצבר בטיפולי שורש למיניהם.